Sunday, February 15, 2009

BELAJAR BAHASA SARAWAK

Mengikut kajian pakar bahasa, org yg mempelajari byk bahasa akan mampu mempertingkatkan IQ nya. Kalo camtu, jom kita perbanyakkan bahasa kita. Kita belajar bahasa Sarawak..

1. kamek - saya

2. kitak - kamu

3. sik mauk - tak mau

4. kacak - cantik @ lawa

5. lawa - sombong

6. apa polah - buat apa

7. pegi siney - pergi mana

8. madah - kata

9. raon - bersiar2

10. muka ko diat - cermin muka ko dulu

OK. Sekian la saja pelajaran kita hari ini. Ader ape2 soalan murid2?

15 comments:

BERANIKAN HATI said...

Salam,

Terima kasih melawat blog KAMEK dan tinggalkan komen. KAMEK harap kitak akan datang lagi ke blog KAMEK.

mademoiselle azieshakespeare said...

kamek mauk lagi, ehehhe ;D

bluehope said...

Insyaalah...kamek akan adakan pelajaran sesi kedua utk murid2. Sabar yerrr...

DeeN said...

Wah, boleh berguru neh. Lepas ni, ajar buat ayat plak. Hehehe...

Ms Tikot's said...

Sapa ngajar ktk tok. Pandei & bagus ;-)

Ms Tikot's said...

No 9. Raon, bukan raun :-)

bluehope said...

Ms Tikot's,

Ada ler member dari Sarawak yang ajar, waktu di u dulu..heee

Kelebar Malam said...

nok mati leput - binawe betul
kenjar nar - gatal

wakakaka --akupun tak tahu yg ni.. heee..

bluehope said...

Thanks for the correction Ms Tikot. Come n visit me always to help me with the language lesson.

fyena said...

hijau - gadong
pink - kalas
purple - engkodok

hahaha...mesti ktk semua rasa pelik jaak nak...biasa la bhsa srwk...

tapi org zman dulu kala...zmn nenek moyang kat srwk ckp hijau = biru....

sbb sy pnh kena...mak suh ambil baldi biru...bila cari cuma ada baldi hijau je....hehehe...

bluehope said...

Nang menar kata ktk fyena. Urang tua tok mudah pelik2 jak word daknya. Wktu kmk ekot kwn pegi kmpung nenek nya, nenek nya madah,"ambik topi kebun nenek atas padong ya lok..." Terngagak2 jak kmk nengar.

fyena said...

padong ya lbh kurang cm atas siling.ala yang ruang kosong atas tu....tapi klu bhsa srwk...siling tu ktorng panggil dek....mcm dek kapal....hahahaha...tp ni umah lew...

tp mgkn juak tempat letak barang....atau pagu...hehehe...

bluehope said...

Pagu???? Pagu tu aper cik puan??? Ishhh...part nih BlueHope lom blajar lagi...

fyena said...

pagu tu tempat letak barang la macam rak....

bluehope said...

Oooo....rak. Bagai nak rak BlueHope pikir2 kan menatang ape pagu tu! Time kacih le sbb bagi ilmu skit kat BlueHope. Share le lagi ape2 yg ptut. Yg tak ptut tu, simpan2 lah ye.