Sunday, February 15, 2009

BAHASA SARAWAK - PART 2

Ayat-ayat terhangat di pasaran pulak:

1. Kitak nok pegi siney? - Awak nak pegi mana?

2. Jerak nyawa kamek bekelai ngan kitak - Menyesal saya berkelahi dgn awak

3. Kiak kaong jak nya nunggah kamek - Terjerit2 jerr dia memanggil saya

4. Kenak kitak nganok mbiak ya - Kenapa awak marahkan budak tu

5. Giney molah keja tok? - Mcm mana nak buat kerja ni?

4. Berolah nar gerek kitak - Nakal betul kekasih awak

5. Nok leput kamek nanga urang bebantey - Nak pengsan saya tengok orang bertumbuk

Cukup lerr takat ni. Kering dah kepala otak BlueHope nak fikir kan ayat2 hangat nih. Kengkawan bagi2 la ayat2 nyerr...nanti BlueHope tolong translate kan.

12 comments:

khairul onggon said...

kekekekeke.. lucu da ayat... i loike... promosi tok.. baguzzz...

BERANIKAN HATI said...

Soalan tuan/puan:
Salam..encik beranikan hati. Encik ni betul2 berani ke??? Kalo betul2 berani bagitau BlueHope, encik undi sape?
Jawpan saya:
P-BN, DUN-PKR @ dengan sebab-sebab tersendiri yang mungkin orang tidak fahami. Saya ada penjelasannya.

MAMI_FARIS..... said...

tang lucu jak spelling kiak kaong ya owh...hehehe

melayuangkat said...

Beautiful! Mak Cik selalu juga dengan kawan kawan dari Sarawak berbual, suka dengar Bahasa Sarawak.
Tapi tak ada masa nak belajar, kena ada kawan kawan untuk practice baru boleh catch up.

Salam.

bluehope said...

Kalo camtu cik pn melayuangkat kene slalu visit blog BlueHope. Kita leh sembang2 guna bhsa swak. Utk memantapkan pbelajaran bahasa.

En. beranikan hati, kenak pilihan undian kitak lain2. Explain ngan kamek lok! (kalo tak paham mksud nanti explain)

Mami n khairul,
Promosi, jgn sik promosi. Bahasa unik dan antik, rugi urang sik bljar.

Gagak said...

Salam...

bluehope said...

Salam gagak...

Welcome...sila masuk yerrr. Wat cam rumah sendiri. Thanks for visiting. Dtg lagi..

DatOk ZeQ said...

bloggers

kalau nak tengok sangat gambar Eli..cepat cepat klik blog aku...

DeeN said...

Er.. camner nak nyebut dgn betul, tu yg susah kan, kan. Silap sebut, mampus kene gelak ngan orang Sarawak. hahahahahahahaa...

AmirFX said...

Salam... Bes da jak kakar sawak ngn dak smnanjung ehhh.... Hahaa... Sik pisan sidak maca entry kitak tok??? Berbelit jak lidah sidak.... Kedak kmk wak... Mun kakar epeh alu lah berbelit...

fyena said...

best da jak....1st time tnga entry kakar bhsa srwk...tp tulis cm ya betul x sebutan cdak nya ka????hehehe...

bluehope said...

Deen,

Nanti2 ader la pelajaran cara nak myebut perkataan2 tu dgn betul yerr.. Chewah! Mcm zaman2 sekolah dulu lak.

Amir n Fyena,
Bhasa swak unik, mesti la best!