Sunday, February 15, 2009

BANTUAN MANGSA BANJIR

"Ketua Menteri Sarawak, Tan Sri Abdul Taib Mahmud berkata bantuan ehsan sebanyak RM500 kepada setiap keluarga mangsa banjir di Sarawak menjadi simbol akrabnya hubungan kerajaan pusat dengan rakyat di negeri ini walaupun jumlah tersebut agak kecil dibandingkan dengan kerugian yang ditanggung mangsa banjir."

Ini petikan dari akhbar yang BlueHope baca. Tapi yg BlueHope dengar lain plak. Ada yg dpt RM500, ada plak yg x dpt. Ada dpt 1 beg beras je, ada yg dpt smpai 5 beg. Kerajaan dah sediakan peruntukan yg sama bgi stiap mgsa banjir tpi kenapa mgsa bnjir jadi mangsa lagi bagi kali kedua...iaitu mangsa tipu. Bukan kerajaan yg tipu..bukan Ketua Menteri yg tipu tpi org yg diamanahkan utk mnjalankan tugas pengagihan bantuan. Tepuk dada, tanya sndiri...sakit ke tak?

Dlm kesempitan ada jua kesempatan. Mmg payah utk mgharapkan keikhlasan sekarang ni. Mana dia manusia yg iklas?? Mana dia manusia yg bsimpati? Kita bantu org lain (Palestin) tpi msyarakat kita sndiri?????

Ada diantara kita tidak tahu bhwa ketika bnjir mlanda ssebuah kpg itu, ada pnduduk yg tkandang di rumah sendiri. Hanya ada beras utk dijadikan nasi...dijadikan bubur. Ada juga yg tpaksa mdaki bukit dan tinggal smntara di pondok kebun. Hanya makan apa yg ada di sekeliling.

Org yg diamanahkan pula, sanggup 'menyimpan' bantuan2 yg diberi hanya semata2 utk kpntingan diri sndiri. Hak org lain dijadikan hak mereka. Kenyangkah mereka makan nasi yg bukan hak mereka?????

No comments: