Saturday, May 9, 2009

KAWASAN MATANG

























(pemandangan di waktu malam di Jalan Matang yg berlatar belakangkan Gunung Serapi)

Dua hari yg lepas, BlueHope balik dari kawasan Telaga Air dan memandu di sepanjang Jalan Matang sehingga ke kawasan Taman Matang Jaya. Keindahan dan pembangunan yg ada di kawasan ini amat mengkagumkan. Dari satu kawasan yg berhutan dan berpaya, menjadi satu kawasan membangun yg amat memberangsangkan. Malah semasa BlueHope memandu pada waktu malam, BlueHope juga amat kagum dgan pemandangan di sepanjang kawasan Matang Jaya pada waktu malam.

Sebenarnya BlueHope pun baru perasan bahawa lampu2 jalan semakin banyak dan menerangi sepanjang Jalan Matang berbanding dgn tahun2 yg lepas. Kawasan2 perumahan yg tumbuh bak cendawan termasuklah kedai2 semakin bertambah. Siapa sangka kawasan hutan ini telah bertukar wajah sedemikian rupa.

Nampaknya wakil rakyat di kawasan Matang semakin peka dgn keperluan penduduknya. Semakin byk kemudahan disediakan di kawasan ini dan penduduknya semakin selesa. Malah BlueHope dengar ramai org yg berebut2 hendak mbeli rumah di kawasan sekitarnya utk menikmati kemudahan yg ada. SYABAS!!!

4 comments:

dukunlintahplk said...

sigek jak masih kurang.. kemudahan jalan raya.. dengan pertumbuhan kawasan perumahan, pertambahan penduduk dan pertambahan kereta, sistem jalan raya yang ada kinek tok sik dapat menampung.. especially di bulatan yb daud ya.. bulatan ya dah sik dapat menampung kapasiti kereta yang ada dan dah perlu diupgrade jadi flyover.. infact kalau diperhatikan jalan raya di kuching sik banyak berubah dari 20 tahun yang lepas.. especially di area DBKU.. diharap lebih bnyk projek jalan raya tok dibina dan dipercepatkan demi kemudahan rakyat.. kedong banyak budget di berik oleh kerajaan pusat ngan serawak so harus dimanfaatkan sebaiknya :)

irbika said...

Alhamdulillah! macam nilah, jaga kebajikan rakyat... tapi jangan pandang satu sudut jer.. pandanglah keseluruhan aspek!

bluehope said...

DukunLintah,
Nang benar ya. Jalan patut diperbesarkan lagik. Perumahan di sepanjang tempat ya makin tumbuh macam cendawan. Bila penduduk bertambah, jumlah kereta di jeraya pun bertambah.
Tunggu dan lihat jak lah.

Irbika,
Kepentingan rakyat sememangnya harus menjadi keutamaan bagi para wakil rakyat. Nama nya dah wakil rakyat, mesti la mewakilkan diri utk kepentingan dan keselesaan rakyat.

kirana said...

Betul... sokong. Perbesarkan jalan di sekitar ya sbb kereta dah banyak. Ney alah, hari2 traffic jam di matang jaya ya. Hari biasa ngan ujung minggu, sama jak penuh jeraya leh kereta. Nang kaya raya urang di kawasan matang tok.