Wednesday, May 13, 2009

APA NII??? KEJAP TAK SAH, KEJAP SAH!

BlueHope petik dari:-

Bernama - Tuesday, May 12

KUALA LUMPUR, May 11 (Bernama) -- Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin was declared the rightful Perak Menteri Besar by the High Court here today.

High Court (Appellate and Special Powers Division) judge Datuk Abdul Aziz Abd Rahim ruled that Nizar did not vacate the office of Menteri Besar as he had not lost the majority confidence of the state legislative assembly.

In this case, said Abdul Aziz, there was no vote of no confidence issued against Nizar.

"How can one say that the applicant (Nizar) had lost his majority confidence under Article 16(6) of the Perak Constitution?"

"Based on the democratic practice, the issue of the loss of majority confidence should only be taken by a vote of no confidence against the applicant (Nizar), only by this manner can a Menteri Besar be removed," Abdul Aziz, said in his written judgment which was delivered at 2.30pm.

Abdul Aziz, in his judgment, said that a Menteri Besar could not be dismissed by the Sultan of Perak for the reason that he did not hold the office at the sultan's pleasure.

The dismissal of the Menteri Besar by the Sultan of Perak was never contemplated by Article 16(6) of the Perak Constitution, he added.


Alahai!!! Hari tu lagi BlueHope dah terfikirkan tentang kelogikkan perkara ini. Tak kan org lain tak terfikir sperti BlueHope, kan? Bukan BlueHope je rasa2 nya, semua rakyat Perak pun terfikir perkara yg sama jugak.....

7 comments:

Media Siber said...

huk uluh.. macam bebudak lak gambar nizar tu.. kikiki! :p

apa2 pun .. kite tunggu keputusan dari Sultan Perak dulu sama ada dibubarkan atau tidak .. :)

irbika said...

tak sabar menanti keputusan untuk negeri Perak tercinta!

Media Siber said...

sabar2.. :) semua orang menunggu nie.. lepas dapat keputusan.. selesai la sudah.. pasni jangan la buat hal lagi.. kasi aman 1 tahun .. hehehe!

kirana said...

Ye laa... kita kan nak jadikan Malaysia ni OneMalaysia, kan? Maner tau konsep baru yg diperkenalkan oleh PM baru kita ni berkesan dan membawa byk kebaikan.

Tahniah PM! Semuga berjaya! Wa caya sama lu... Hidup PM! Hidup Kirana!

Media Siber said...

dia PM baru.. kita bagi sokongan dulu .. serupa macam papa dia.. :)

bluehope said...

Betul tu. Mudah-mudahan dgn idea yg baru itu akan dpt menyelamatkan Malaysia dari menjadi seperti Thailand atau Palestin. One Malaysia...

amu mejie said...

sah x sah xsah sah xsah sah xsah....sah gila! mudahan negara kita xjd cacamarba..amin ya Rabb~