Friday, May 15, 2009

ANCAMAN BUTA SEJARAH

BlueHope terbaca satu keratan akhbar yg agak menarik hari ini yg menyentuh ttg betapa ramainya rakyat Malaysia yg buta sejarah. Kita seolah2 tidak tahu tentang kisah2 bersejarah yg berlaku di Malaysia selama ini. Dgn itu, ada pihak yg telah meminta agar mata pelajaran Sejarah wajib diajar mulai sekolah rendah lagi.

Satu idea yg sangat baik! Kita mula dari peringkat paling bawah sekali. Anak2 kita akan belajar Sejarah, sekaligus akan dibentuk semangat patriotik mereka terhadap negara tercinta dari peringkat umur yg muda lagi. Ini adalah kerana semangat patriotik ada kaitannya dgn pengetahuan Sejarah dlm diri seseorang rakyat Malaysia. Jika kita tidak tahu menahu ttg sejarah negara kita sendiri, maka jiwa kenegaraan pun akan berkurangan. BlueHope berharap agar dipertimbangkan isu ini.

4 comments:

Anonymous said...

hwahwa~ :) dari form 1 dulu dah rasa bosan belajar sejarah .. kalau dari sekolah rendah ...? camne nak pupuk? idea2...

amu mejie said...

sejarah mesia x taw ok jugak bluehope...sejarah Nabi xtaw ni yg ghisau nie.. kena serap masuk lam sukatan pljrn gak ni kasi lebih padat...he~

azizan4444 said...

stju snject sejarah di adkn d prgkt rendah lg..

tp bole ke bdak2 nk ikut nnti

D'Rimba said...

Itulah yang sepatutnya memberi kesedaran kepada semua siapa yang berjuang demi kemerdekaan negara hingga tergadai harta dan nyawa demi tanah air tercinta.