Tuesday, March 3, 2009

HUKUMAN MEROTAN

Perlukah hukuman merotan diaktifkan semula di sekolah2? Terpulang kpd keperluan dan kes disiplin yg ditangani. "Kalau tak wat salah...ape nak ditakutkan!" Kita ajor lah anak2 kita spy berdisiplin, jgn harapkan cikgu jeee...sian cikgu!

Zaman BlueHope sekolah dulu, penah jgak beberapa kali kene rotan. Kesalahan - tak menyiapkan homework, bermain dalam kelas dan bergaduh. Bila balik ke rumah, repot kat mak....berdesaaaap!!!! Singgah 1 kali lagi rotan ke punggung! Aduhhhh.....saliha!!! Bisaaaa nyer punggung ku! Sampai mengeliat mcm cacing kepanasan. Semenjak dari itu, BlueHope tobat tak wat repot lagi kat umah. Mak kata, "sendiri buat, sendiri tanggung. Jgn tehegeh2 nak mengadu. Wat2 manja kunun!" Amboiiii...ganas nyer mak aku nih!

Tapi zaman sekarang nih, mak bapak tak suka anak mereka dirotan. Alasan, "kami tak rotan mereka kat umah pun, apa hak cikgu nak rotan anak aku?" Amboiiii...cantik nyer alasan, kan? Ko jaga anak berapa org kat umah, cikgu kat sekolah bagai nak rak jaga 40 org anak org. Tu baru 1 kelas...paling2 1 cikgu masuk 5 kelas. Tak gile nama nyer?

Tapi kan, smenjak BlueHope disambar hambatan rotan cikgu dan ibu hari tu, tu la kali terakhir BlueHope wat salah kat sekolah. Efffective, kan?? Sampai la niiii..... BlueHope tak mati pun kene rotan, menjadi insan yg berguna lagi ader... Tima kasih lah cikgu kerana menyedarkan ku dari 'terkeluar landasan'.

Think of the bright side..hukuman merotan akan menjadi ingatan kpd anak2 sekiranya dah terkene sekali. Biar anak2 takut akan hukuman rotan dari peringkat umur sekolah rendah lagi agar mereka juga akan takutkan hukuman rotan di peringkat 'kebangsaan' spti hukuman rotan atas kesalahan mengedar dadah. "Rotan jgak yg singgah kat buntut tu tau,bukan bantal yg empuk.." Lagi dahsyat sebatannya, sampai terbelah isi buntut. Bior anak2 takut awal2... Prevention is better than cure...ingat tuh!!!

6 comments:

khairul onggon said...

masa kita dulu-dulu, rotan2 ni perkara besa dan kesedaran mak bapak ttg rotan ni mmg tinggi.. sbsb tu kita masih jadi manusia..

tapi la ni, sebut je rotan nak saman.. sikit2 nak saman.. apa daa.. apa le syg sangat anak sampai mcm tu sekali.. kalu dulu, ayah tau jer kena rotan, dia tambah lagi rotan adela... naya ooo... tapi mmg insaf... hehehehe..

Jard The Great said...

ntah knp diorg tak nak merotan budak dah skang nih.. hmm.. aku rase kena suruh mak bapa kot utk merotan anak2 diorg.. hehe

xiiinam said...

Walaupun aku cikgu, aku juga seorang ibu.....yang juga punyai anak yang harus ditangani oleh cikgu2nya...kalau teruk didikan aku di rumah maka beratlah pulak tanggungkawab cikgu anak aku tu nanti...kalau elok didikan aku, insyaAllah semuanya lancar...

Peningkan ayat aku...

Lagi pening sebab along dan angah aku dah masuk sesekolah dengan aku...lagi banyak tingkah perlu dijaga, kerana mereka cerminan aku, dan aku cerminan mereka

Shitsurei shimashita said...

dulu ilek ja kena rotan walo kdg2 sakit hati gak tp apa nak takut kalo dah salah kita.

kenangan yg sukar dilupakan..best zaman skolah dulu wo!

gotahlantun said...

EDEN SOKONG HUKUMAN MEROTAN NI..!

PENGALAMAN KENA ROTANLAH MENYEBABKAN EDEN SEKARANG MENJADI ORANG.

TERIMA KASIH.....CIKGU.

dukunlintah plk said...

rotan sik semestinya kuat/sakit.. merotan depan khalayak ramai yg penting supaya jadi pengajaran (malu) kepada urg yg kenak rotan dan urg yg nanggar..

sebab ya lah mun ekot kaedah islam hukuman dilakukan di depan orang ramai utk tujuan pengajaran..