Monday, June 1, 2009

MANGSA 'AH LONG', SALAH SIAPA?

Kerana wang, nyawa melayang! Kerana hutang, diperlaku seperti binatang!






Pernahkan anda melihat iklan2 seperti ini? Banyak, sangat banyak dan terlalu banyak iklan sprti ini ditampal di merata2 tempat dari dinding ke tiang telefon. Bagaimana iklan sprti ini sgt mudah mperdayakan kita??? Dgn syarat2 yg begitu longgar dan mudah serta dgn kelulusan pinjaman yg tdk smpai 5 minit anda boleh dpt pinjaman sprti yg diperlukan. Nak pinjam dgn bank, byk syarat2 yg kena dipatuhi. Mesti seorang pekerja bpendapatan tetap yg mpunyai slip gaji adalah diantara syarat utama. Nak salahkan bank sbb mengenakan syarat2 sprti ini??? Bank pun kena selamatkan bisnes mereka jgak. Kalau tidak mereka pun tpaksa kejar peminjam kesana dan kemari!

Mengapa jadi begini? Salah siapa? Salah peminjam sendiri!!! Sebelum dipinjamkan, sudah tentu mereka telah diberitahu ttg syarat2 peminjaman dan interest yg perlu dibayar. Bak kata pepatah, berani buat berani tanggung. Dah hutang wang tapi susah nak bayar...

BlueHope ada seorang rakan yg telah meminjam drpda 'ah long' semenjak tahun lepas. Pada mulanya bayaran dibuat dgn baik tapi lama-kelamaan bayaran semakin merosot. Akhirnya 'ah long' asyik dtg ke pejabat utk menagih hutang. Sendiri malu, majikan pun malu... Nasib baik tidak diperlakukan seperti yg kita lihat di dlm gambar ini..

No comments: